inforom

 

stirile infopro

anunturi gratuite

cultura

economie

divertisment

internet

presa

timp liber

social

15.12.2000

Coloana lui Brāncuşi va fi redată circuitului public

Horaţiu Pepine / preluat cu acordul dwelle


Zilele acestea s-au īncheiat lucrările de restaurare a coloanei fără sfīrşit a lui Constantin Brāncuşi. Ministrul culturii Ion Caramitru īşi īncheie mandatul cu un succes, chiar dacă unul foarte discret. După o perioadă de dispute incendiare desfăşurate īn jurul coloanei lui Brāncuşi, ministerul culturii a preluat sarcina continuării lucrărilor de restaurare, a obţinut fondurile necesare şi a reuşit
într-un interval de timp foarte scurt, prin raportare la duratele romāneşti, să īncheie lucrarea. Coloana infinitului face parte dintr-un ansamblu realizat de Brāncuşi la Tīrgu Jiu şi care a fost practic abandonat de autorităţile publice din Romānia zeci de ani la rīnd. Nimeni nu s-a ocupat de refacerea ansamblului īn spiritul lucrării, şi abia de aici īnainte se pune problema refacerii spaţiului gīndit de Brāncuşi la Tīrgu Jiu. Coloana infinitului īnsă, care reprezintă doar un element al ansamblului, a fost, īn ultimii ani, obiectul unor dispute culturale şi totodată politice extrem de aprinse. Radu Varia, un critic de artă care a făcut o pasiune pentru Brīncuşi, a obţinut sprijinul autorităţilor romāneşti īn timpul administraţiei Iliescu şi a īnceput lucrările de restaurare a coloanei infinitului. El a pretins că această coloană se află īn pericol de prăbuşire şi a īnceput o operaţiune vastă de īnlocuire a elementelor de rezistenţă ale construcţiei. La un moment dat īnsă, Radu Varia nu a mai reuşit să obţină fondurile de care avea nevoie, astfel īncīt coloana a rămas multe luni de-a rīndul demontată pe un şantier părăsit. A fost momentul īn care s-a declanşat o polemică extrem de puternică pe această temă, Radu Varia fiind acuzat că ar fi īncercat să facă din restaurarea operei lui Brāncuşi o afacere strict financiară, ignorīnd componenta estetică a operaţiunii. Intelectuali ataşaţi de tradiţiile romāneşti si totodată aflaţi īntr-o vie polemică cu realităţile politice ale acelui moment, au făcut de fapt lui Radu Varia un proces mult mai amplu. Radu Varia a fost identificat īn cursul acestor dispute cu regimul Iliescu īnsuşi, considerat a fi un regim incult, corupt, desprins de tradiţia culturală romānească şi care a sfīrşit prin a trata opera lui Brāncuşi ca pe o piesă turnată din fier fără nici o īncărcătură artistică. Tensiunile din īntreaga societate romānească au fost trasferate īn această polemică care a atins temperaturi extrem de īnalte. Īn jurul coloanei infinitului s-a desfăşurat de fapt o parte din īnfruntarea politică de după căderea comunismului. Tehnic vorbind, Radu Varia a demontat lucrarea lui Brincusi, a făcut găuri in componentele sale şi din lipsă de bani le-a lăsat aşa. A fost, dincolo de disputa de ordin estetic, un veritabil faliment. Ministrul culturii, Ion Caramitru, care fusese personal un adversar al procedurilor iniţiate īn timpul administraţiei Iliescu, a luat la un moment dat lucrarea īn sarcina sa. El a invitat o comisie UNESCO care care a infirmat concluziile anterioare acreditate de Radu Varia. Ulterior a organizat o licitaţie pentru proiectul de restaurare şi pentru execuţia propriu-zisă a lucrărilor, finanţate de Banca Mondială. Admnistrativ vorbind, a fost cel mai mare succes al ministrului culturii Ion Caramitru, care a reuşit să alcătuiască un proiect şi să-l ducă la īndeplinire īntr-un timp record. Mobilizarea aceatsa de excepţie are probail şi o explicaţie de excepţie. Probabil că Ion Caramitru a făcut la rīndul său o importantă investiţie simbolică īn această intreprindere. Demolarea coloanei a avut loc īn timpul regimului Iliescu şi a fost identificată cu efectele distrugătoare asupra societăţii romāneşti ale acestuia. Nu mai era doar o datorie formală, ci devenise o misiune de īnaltă valoare etică ca actuala admnistraţie să repare ceea ce fusese stricat şi să salveze opera lui Brāncuşi.